Kundsupport
Här hittar du information om oss och
instruktioner om hur du beställer
Filmer
Manualer
Få guidning genom hela beställningen! Här hittar du alla våra manualer – öppna dem direkt i webbläsaren eller ladda ner som PDF.
FAQ
Klicka på frågan för att se svaret.
Hittar du inte din fråga här så är du alltid välkommen att kontakta oss!
Kontaktuppgifter hittar du här
Vad har ni för försäljningsvillkor?
Leveranstid
Skyltar skapade i våra beställningsverktyg levereras normalt nästa arbetsdag.
Vid beställning på annat sätt tar leveransen normalt ytterligare en dag.
Garanti - Kvalitet - Miljö
SkyltDirect lämnar ett års garanti på levererade skyltar. Plastlaminatet är UV-beständigt och godkänt för utomhusbruk. Alla skyltar graveras med laser med ett gravyrdjup på 0,08 mm.
Rabatter
På beställningar via webverktygen och med ett ordervärde som överstiger 1000:- lämnas alltid 10% rabatt.
För ordervärde över 2 000:- lämnas 15% rabatt.
I verktyget visar alltid rätt pris. Det vill säga, med erhållna rabatter avräknade på priset som visas.
Begär gärna offert vid stora volymer.
Betalningsvillkor
Betalningsvillkor är 30 dagar netto på faktura (fakturan skickas separat).
Alla priser är i SEK och exklusive mervärdesskatt (moms).
Debiterad arbetstid
Vi tar självfallet emot alla typer av beställningar! En fast avgift på 150:- debiteras för alla beställningar som görs på annat sätt än via webverktygen. Arbetskostnad vid mer omfattande redigering debiteras 350:-/påbörjad arbetstimme.
Fraktkostnader
Vi tillämpar enhetsfrakt enligt följande:
-79:- frakt och emballage för brevfrakt
-129:- frakt och emballage för paketfrakt
På så sätt vet du som kund alltid kostnaden för frakten redan vid ordertillfället.
Reklamation
Om en leverans av någon anledning inte överensstämmer med beställningen tar vi självklart ansvar för detta och försöker i första hand skicka en ny leverans enligt principen "gör om, gör rätt". Om vi inte klarar att rätta till problemet krediterar vi 100% av kostnaden. Vi tar aldrig betalt av en kund som inte är nöjd.
Hur lång leveranstid har ni?
-Skyltar och märkning som skapas i våra verktyg producerar och skickar vi normalt samma dag.
Räkna med en extra dag för präglad kabelmärkning och för skyltar som beställs på annat sätt. För leverans med paket kan du välja fraktbolag.
Graverad plast och kabelmärkning: beställ senast kl 19.00
Graverad metall: beställ senast kl 18.30
Produkter med fyrfärgstryck: beställ senast kl 14.
Jag vill beställa online, hur gör jag för att få ett lösenord?
-Om du är kund sedan tidigare kan vi skicka en länk till dig så att du kan välja ett nytt. Klicka bara på länken ”Glömt lösenord” ovanför inloggningsrutan.
Har du inget kundnummer sedan tidigare, så kan du skapa ett här.
Jag tänkte beställa mycket märkning av er. Får jag någon rabatt då?
-Ja, det finns två inbyggda mängdrabatter i beställningssystemet.
Rabatten visas automatiskt i verktyget så att du alltid har koll på kostnaden för märkningen.
Jag skulle behöva ändra mina kontaktuppgifter och lösenordet?
-Du ändrar enkelt alla uppgifter så som adress, telefonnummer och kontaktperson under ”Inställningar” när du är inloggad på ditt kundnummer. Där kan du också byta lösenord. Om du skriver in det själv är risken mindre att det blir fel.
Jag har tagit över ansvaret att beställa skyltar och undrar vad vi brukar beställa. Kan ni hjälpa mig?
-När du är inloggad på ert kundnummer kan du gå till tidigare beställningar. Där ser du alla beställningar och hittar även alla fakturor. När du hittat en beställning du är intresserad av klickar du längst till höger på "SSO" för att komma till webbverktyget. Då kan du ändra det som behövs och beställa igen. Eller klicka på diskettsymbolen för att hämta följesedeln så får du en lista med alla skyltarna i projektet.
Kan jag få en egen inloggning på samma kundnummer?
-Nej, det går tyvärr inte. Varje kundnummer är kopplat till ett lösenord. Men du får gärna lägga upp ett eget kundnummer.
Hur gör jag om jag har tappat bort min faktura?
-Inga problem, du kommer lätt åt alla dina fakturor när du loggar in med ditt kundnummer. Klicka på tidigare beställningar och välj fliken Fakturor. Därifrån kan du skriva ut dom också.
Jag har skrivit fel på en skylt, kan jag komma åt den felaktiga och ändra eller måste jag börja om från början?
-Alla dina beställningar sparas och du kommer lätt åt dem i webbverktygen. Logga in med ditt kundnummer och gå till beställningsverktyget. Tryck på "Öppna" och välj projektet. Markera skylten du behöver ändra i listan längst ner på sidan, gör de ändringar du behöver, välj "Spara som" och ta bort de skyltar du inte vill beställa igen.
Jag har en lång lista på skyltar som jag behöver, hur gör jag lättast?
-Då ska du använda vår Excel import!
Det kan du göra för alla typer av märkning. Gå till önskad produkt, till exempel plastskyltar. Tryck på knappen "Excel import" och följ instruktionerna. I SignsStudio kan du både göra en vanlig import eller använda en mall som utgångspunkt. Till varje mall finns en Excelfil som du kan ladda ner och använda som grund för importen.
Jag vill beställa plastskyltar, kabelmärkning och metallskyltar så att allt kommer i samma paket. Hur gör jag då?
-Då ska du göra en multiorder! I verktyget SignStudio Online börjar du med att göra i ordning ett projekt, till exempel plastskyltar. Klicka på ”Spara som” och namnge projektet. Gör i ordning nästa del, till exempel kabelmärkning och spara även det projektet. Fortsätt tills alla delar är klara. Klicka på ”Öppna”, välj dina projekt genom att bocka för i kryss-rutan längst till höger och klicka sedan på ”Beställ markerade projekt”. Då kommer du till sammanställningen där du kan se hur många skyltar du är på väg att beställa och totalsumman. Multiorder i SignStudio Advanced fungerar på ett annat sätt. Där kan du importera in projekten i varandra och på så sätt skapa en större projekt.
Jag har sparat skyltar i två olika projekt, behöver jag betala porto för två paket då?
-Nej, det behöver du inte! Om du beställer två, eller fler projekt, samtidigt så känner vårt system av det och behandlar det som en multiorder. Det vill säga, vi packar det tillsammans om det är möjligt och lägger bara på en portokostnad.
Jag har bara lagt en beställning hos er man har fått två paket, varför då?
-Vi har två produktionsenheter i Sverige som tillvekar olika typer av skyltar. Så om du har beställt flera olika material i samma projekt så kan det innebära att du får två paket. Du betalar dock bara för en portokostnad trots det.
Hjälp, inspektionen är i morgon och jag har glömt beställa skyltar, har ni expressfrakt?
-Lugn, hinner vi bara producera dina skyltar så kan vi alltid buda dom. Ring oss så hittar vi en lösning tillsammans!
Tål plastskyltarna att monteras utomhus och i miljöer med vatten och kemikalier?
-Plastmaterialet är väldigt tålig och kan användas utomhus i regn och rusk. De flesta färgerna är dessutom UV-beständiga och klarar sol utan att blekna. Men för riktigt tuffa miljöer med saltvatten och kemikalier rekommenderar vi metall istället.
Varför är det dubbelhäftande tejp på baksidan?
-Den dubbelhäftande tejpen finns där för att göra det lättare att montera skyltarna. Ta bort skyddsplasten och placera skylten där den ska vara. Tack vare tejpen slipper du nu hålla i skylten och kan använda båda händerna till att ta fram skruv och skruva fast. Du kan låta skyddsplasten sitta kvar om du inte vill använda tejpen. Böj skylten uppåt för att ta loss skylten med plasten kvar. Böj ner skylten för att ta loss den från arket och skyddsplasten.
Jag skulle vilja ha skyltar med min logga på, är det något ni kan ordna?
-Ja, i vårt webbverktyg SignStudio Advanced kan du lägga till egna bilder och loggor. Där finns symboler och bilder du kan använda. Du kan också spara mallar för skyltar som du behöver beställa ofta. Du behöver vara inloggad för att kunna ladda upp bilder och spara mallar.
Jag behöver en hak-lapps-skylt, hur gör jag då?
Jag behöver köpa nya varningsskyltar till min arbetsplats och såg att ni har många symboler för varning i ert bildbibliotek men jag är osäker på hur själva skylten ska se ut. Kan ni göra en skylt åt mig?
-Ja, det har vi redan gjort! Vi har dessutom redan tillverkat en stor mängd vanliga varningsskyltar och lagt på lagerhyllan. På så sätt går det extra snabbt att beställa standardskyltar som varnings-, förbuds-, påbuds- och nödskyltar. Du hittar vårt sortiment här.